Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalstensen, Kari
dc.contributor.authorEngedal, Leif Gunnar
dc.contributor.authorMyrvik, Helle
dc.contributor.authorHaug, Sigrid Helene Kjørven
dc.contributor.authorAustad, Arne
dc.contributor.authorThomassen, Magdalene
dc.contributor.authorGranqvist, Pehr
dc.date.accessioned2020-06-05T09:11:31Z
dc.date.available2020-06-05T09:11:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMatrix, 35(2), 4-37.en_US
dc.identifier.issn0109-646X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656935
dc.description.abstractThis paper discusses the role of language in the processes that initiate and develop mental representations of relationships. The study starts with a critical comparison of two existing theories selected from the field of relational psychoanalysis, aiming to discuss and assess the interaction between developing language and relational experience. The findings from this hermeneutic analysis are then applied in an attempt to explain why verbal behavior can be used to assess the mental representations of relationships as they are expressed in the Adult Attachment Interview. The two theories chosen from the field of relational psychoanalysis are the works of Stephen Mitchell and Daniel Stern, respectively. The contributions from each of them turned out to be compatible with attachment theory and thereby summed up to some tentative voicing of the silent domain of language development in attachment theoryen_US
dc.description.abstractSpråk utvikles i relasjon og påvirker samtidig relasjonens utvikling. Gjennom denne doble forbindelsen til relasjonen får språket et dynamisk grensesnitt mot psykologiske teorier som har relasjonen som grunnleggende utgangspunkt. Tilknytningsteorien er en slik teori, men den er likevel taus om språkets rolle i relasjonsdannelsen. Dette til tross for at studier av verbal adferd er bærende i forskning på voksnes tilknytningsmønstre. I denne artikkelen henvender vi oss til teorier av S.A. Mitchell og D.N. Stern, som begge tydelig forholder seg til interaksjonen mellom språk og relasjon. Hensikten er å se om vi kan finne forklaringer på hvorfor kunnskap om mentale representasjoner av relasjoner kan undersøkes og forstås ved å analysere verbalt språk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectTilknytning;en_US
dc.subjectrelasjonell psykoanalyse;en_US
dc.subjectspråkutvikling;en_US
dc.subjectmentale representasjoner av relasjoner;en_US
dc.subjectattachment;en_US
dc.subjectrelational psychoanalysis;en_US
dc.subjectlanguage development;en_US
dc.subjectmental representations of relations;en_US
dc.titleRelasjoner og språk. Psykodynamisk fortolkning av språkets rolle i relasjonsdannelse som bidrag til å forstå grunnlaget for Adult Attachment Interview (AAI)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2019 by the authors.en_US
dc.source.pagenumber4-37en_US
dc.source.volume35en_US
dc.source.journalMatrixen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.cristin1791234


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal