Relasjoner og språk. Psykodynamisk fortolkning av språkets rolle i relasjonsdannelse som bidrag til å forstå grunnlaget for Adult Attachment Interview (AAI)
Halstensen, Kari; Engedal, Leif Gunnar; Myrvik, Helle; Haug, Sigrid Helene Kjørven; Austad, Arne; Thomassen, Magdalene; Granqvist, Pehr
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2656935Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Matrix, 35(2), 4-37.Sammendrag
This paper discusses the role of language in the processes that initiate and develop mental representations of relationships. The study starts with a critical comparison of two
existing theories selected from the field of relational psychoanalysis, aiming to discuss
and assess the interaction between developing language and relational experience. The
findings from this hermeneutic analysis are then applied in an attempt to explain why
verbal behavior can be used to assess the mental representations of relationships as
they are expressed in the Adult Attachment Interview. The two theories chosen from the
field of relational psychoanalysis are the works of Stephen Mitchell and Daniel Stern,
respectively. The contributions from each of them turned out to be compatible with attachment theory and thereby summed up to some tentative voicing of the silent domain
of language development in attachment theory Språk utvikles i relasjon og påvirker samtidig relasjonens utvikling.
Gjennom denne doble forbindelsen til relasjonen får språket et dynamisk grensesnitt mot psykologiske teorier som har relasjonen som
grunnleggende utgangspunkt. Tilknytningsteorien er en slik teori,
men den er likevel taus om språkets rolle i relasjonsdannelsen. Dette
til tross for at studier av verbal adferd er bærende i forskning på voksnes tilknytningsmønstre. I denne artikkelen henvender vi oss til teorier
av S.A. Mitchell og D.N. Stern, som begge tydelig forholder seg til
interaksjonen mellom språk og relasjon. Hensikten er å se om vi kan
finne forklaringer på hvorfor kunnskap om mentale representasjoner
av relasjoner kan undersøkes og forstås ved å analysere verbalt språk.